Hi dansvrienden en levensgenieters,

Een nieuw jaar vol dromen die uit gaan komen. Een jaar vol geweldige ontmoetingen met jezelf en al die andere interessante mensen. Een jaar vol liefde, kracht en nieuwe uitdagingen. Een jaar om tegemoet te dansen. 2013 een jaartal waarin je jezelf nog meer mag laten zien en je hart mag volgen. Ik wens je een onmeunig nieuwjaar!

2013 een jaar waarin jij de verandering mag zijn die je wenst te zien in de wereld!

Harare 2 januari 2013

Met de regen kletterend op het asbestdak, voel ik de rust en het verlangen weer wat te schrijven.

Het waterproject had ik even opgeschoven en losgelaten om er in januari weer mee aan de slag te gaan.

Ik ben net terug van 10 dagen toeren door Zimbabwe. Els, een vriendin van mij, reageerde spontaan op de uitnodiging om mee te reizen. Samen reden we in mijn gehuurde Datsun bakkie richting het zuiden. In Gweru de eerste stop bij Antilopepark. Een fantastische plek waar ze met leeuwen werken. Dit om de leeuwenpopulatie te ondersteunen met fokprogramma’s en opvang van gewonde of verdwaalde leeuwen. Ik was er voor de tweede keer. De eerste keer hebben we gewandeld met leeuwenjongen van 13 maanden. Dat waren geen poesjes meer. We liepen met de 2 leeuwen en een groepje toeristen door een groot omheind terrein met zebra’s en ander wild. Mooi om te zien hoe de leeuwen ze beslopen, maar nog te jong om ze op te peuzelen. Met Els heb ik de kleine welpjes bezocht, 2 jonge leeuwtjes van 3 maanden. Poesjes zo groot als een hond. Prachtige beestjes. We waren zo’n 30 minuten met ze samen. Erg indrukwekkend zulke wilde dieren van zo dichtbij.

Toen naar Hwange national park. Dat is zo’n 20 jaar geleden dat ik daar was. Het is nu regenseizoen en alles is mooi groen. Niet de beste tijd om wild te spotten, omdat het zich verspreidt over het park. In de droge periode is het aangewezen op de drinkplaatsen. Maar prachtig om zo door de wildernis te rijden. We zagen giraffen, springbokken, olifanten, wrattenzwijnen en ongelofelijk veel bavianen. Eén nacht in mainkamp koken op het houtvuur en onder de sterren slapen in Els haar tent, die ze had meegebracht. Dwars door het park reden we richting Sinematella camp. Een camping boven op een plateau met een ongelofelijk uitzicht. Onder in het dal zagen we de olifanten hun olifanten dingen doen. We boekten een wandelsafari voor de volgende ochtend. Om 6 uur gingen we met een gids op pad. Na een stukje lopen hoorde we een leeuw brullen. We liepen erop af .. spannend. Normaal zou je hard wegrennen, maar ik vertrouw op de gids en zijn grote geweer. Een paar bosjes verder daar lag hij te suffen in de zon. De leeuw zag ons niet en lag relaxt op 100 meter voor ons te dutten. De gids kuchte een keer geen reactie. Nog een keer en ja hoor, daar keek deze schitterende leeuw met donkere manen op. Hij zag dat het mensen waren waar het geluid vandaan kwam en vluchtte weg. Ik vond het ontroerend dit mooie dier in zijn eigen omgeving te ontmoeten. Bij de leeuw op bezoek. Hier en daar schoten nog wat impala’s weg en familie wrattenzwijn kruiste ons pad. De ochtendwarmte brengt zijn eigen geuren en geluiden voort. Heerlijk om je even één te voelen met de Afrikaanse bush.

Een stel schildpadden gaven wij de ochtendgroet op onze weg. Na een ontmoeting met 3 olifanten liepen we met een grote smile op ons gezicht weer richting auto. Wat hadden wij een geluk zo’n ochtend te mogen beleven. Soms maak je een safari en zie je helemaal niets aan dieren. Je kunt er ook geen afspraken mee maken. De accommodaties daar zijn erg vervallen en verwaarloosd. Tja Zimbabwe heeft een slechte naam en dat houd de toeristen weg. Het is wel duidelijk dat ook de inkomsten van de goud- en diamantenmijnen niet in de National parken worden geïnvesteerd. Waarin wel eigenlijk???

Door naar de schitterende Victoria watervallen. Voor mij de vierde keer, maar vervelen doen ze nooit. Wandelen door de opstuivende mist van het donderende water. De Zambezi rivier die over een kilometer breedte een kloof van 100 meter diepte in stort. Dit is spectaculair. Dan al die regenbogen om je heen als je in de zon doorschenen mist staat is een magisch schouwspel. Hier en daar op het randje staan om de afgrond in te kijken en met kriebels in je buik het water in de rivier beneden te zien kolken. Een mooiere eerste kerst dag kun je je niet wensen. Al merk je hier weinig van de kerst, plastic boompje hier en daar. Of een jingle bells die te hard uit de speakers galmt.

Maar we hebben ons getrakteerd op een heerlijk visje in een mooi hotel. Drie dagen verbleven we in Victoriafalls backpacker. Een beetje vergane glorie, maar een rustige plek om je weer even home away from home te voelen. Vicfalls staat bekend om zijn vele adrenaline genererende activiteiten die je er kunt doen. Bungeejumping en white water raften hebben we over geslagen. Ik heb al genoeg adrenaline van mijzelf and did it ones upon a time ago. Wel hebben we gepeddeld op de upper Zambezi. Een georganiseerde kanosafari met gids inclusief ontbijt en lunch. MMMM!!!!

Wandelen en peddelen zijn mijn 2 favoriete safari’s. Dicht bij de natuur en geen geluiden van ronkende motoren.

Eerst reden we met een Jeep een uur door het national park bij Vicfalls. Langs de rivier kronkelde ons modderpad. We zaten lekker hoog op een bankje met koninklijk uitzicht. Het stikt er van de bond gekleurde vogels, maar ook veel grote roofvogels. Links en rechts impala’s en kudu’s die ons met hun mooie grote ogen aankeken. Maar ook met deze trip hadden we weer veel geluk. Midden op ons pad lagen daar 4 wilde honden (painted dogs). Zeldzaam en ik had ze nog nooit in het wild gezien. Ongestoord ging er één in de plas op het pad liggen om wat te verkoelen. Met hun grote oren en prachtige kleuren op hun vacht zijn ze een zeer bedreigde diersoort. Misschien nog wel meer bedreigt dan de neushoorn. Hoeveel er nog leven is niet bekend tussen de 2000 en 5000 wordt er geschat?? Rustig liepen ze aan onze auto voorbij. Ontroerd zag ik ze met hun schutkleur verdwijnen in hun omgeving.

Na een lekker ontbijt aan de waterkant de rubber kano in en heerlijk peddelen tussen de nijlpaarden. Ze maken zo’n heerlijk opwekkend geluid. Een soort getrompetter wat heerlijk over het water galmt. Ook dit blijft altijd spannend.

Het is fijn om met Els samen te reizen. Behalve als fijn gezelschap ook omdat ze hier voor het eerst is en alles voor de eerste keer beleeft. Dit geeft mij de kans het ook weer door een nieuwe bril te zien. Op het water weer goed verbrand ondanks hoed en zonnebrand hier en daar. Het was fijn weer wat te bewegen en te dobberen met de stroom mee. Weer een prachtige dag.

Via Bulawayo en Matopos weer terug naar Harare. Het was veel rijden want de afstanden zijn groot. Fijn om met Els het rijden af te kunnen wisselen.

Met oud en nieuw heb ik traditioneel een borrel gedronken en we zijn om 22.30 gaan pitten om om 6uur in het nieuwe jaar weer op te staan. Grappig hoe je oud en nieuw als een bijna gewone dag voorbij kunt laten gaan. Ik blijf mijzelf observeren en voelde diep van binnen toch het gemis van een speciale avond van warmte met veel lieve mensen.

Ook merk ik hoe mijn mobiele telefoon met internet mij blijft trekken. Het blijft lastig voor mij alles eens even helemaal los te laten. Alee hoe moet dat dan met die reis in Namibië? Back to the roots… Ik mag hier nog even lekker oefenen. Van Els heb ik weer afscheid genomen. Nadat ze een vlucht gemist had heb ik haar een dag later op het vliegtuig gezet. Fijn om zo’n reis samen te beleven en er later weer eens over na te kunnen praten.

Ik heb nog 5 weken en ga zeker Kumusha nog bezoeken. Daar is geen ontvangst en ik kijk er naar uit. Komende dagen ga ik wat drill companies bezoeken om informatie in te winnen over het boren en welke pomp te plaatsen. Wel is duidelijk dat boren en plaatsen iets meer gaat kosten dan de ingezamelde 5600 euro. Dus ik ga door met inzamelen van geld, kleding en metalen om ver boven de benodigde 7000 euro uit te komen.

Verder ben ik bezig om weer wat prachtige kleurrijke danskleding te laten maken. Els heeft wat broeken gefotografeerd om ze op facebook te promoten. Het blijft een vrolijk product om de lokale ondernemers mee te ondersteunen.

Ik zend jullie warme Afrikaanse zonneschijn en een donderende verfrissende regenbui.

Lieve groeten, Silvan

3 reacties op 7e update – toeren door Zimbabwe

• Gila schreef:

Hee wereldreiziger,
    Wat een mooi en krachtig initiatief- het project voor zimbabwe,
    zo concreet iets willen betekenen voor je medemens,
    en er heelemal voor gaan, superinspirierend.
    Mogen er veel mensen enthousiast voor worden
    en je droom van die oase uitkomen…UBUNTU!
    Heel veel success & blessings,
    van Gila
    Leuk die reisverhaalen te lezen, krijg er spontaan ook zin om weer eens te gaan backpacken, de wereld met andere oogen zien, veder kijken dan de eigen vertrouwde vierkante meters en te ervaren travelling is life…oftewel life is travelling!

• Bert Vonk schreef:

Jo Silvanus,

Leuke blogs met een hoop ervaringen. De wereld is niet perfect, maar wel erg mooi. Met dat in het achterhoofd is proberen wat goeds daarvoor te doen een zware opgave die veel overgave en uithoudingsvermogen vraagt, maar tegelijkertijd eeniemand vullen kan met intens geluk. Elke kleine stap is er 1, vele stapjes maken het verschil.

“wanneer je 1 mens kunt veranderen, verander je de wereld”. Ik ben trots op jou en de weg die je verkozen hebt te begaan.

Mit ein ‘Jodelahitiiiiii’ aus der Schweiz wünsche ich dir weiterhin viel Erfolg.

• els wissink schreef:

terug naar de basis 🙂 🙂 is niet altijd gemakkelijk. je kunt namelijk nooit jezelf achter laten en neemt alles wat je om heen ziet mee, maar wat je er mee doet, dat maakt wel verschil. Een mooie reis is het die je maakt, niet alleen van buiten maar juist ook naar binnen in jezelf. ben wel benieuwd hoe het verder gaat en of je kunt omgaan met de tijd die ze daar nodig hebben om de dingen te realiseren. Dat vergt veel geduld en “loslaten”van je tijds planning. Ook de beste wensen voor jou en je meedemensen daar, en heb het goed verder, ik blijf nu ook op de hoogte en dat is fijn, knuffel van mij Els Wissink